February 18, 2010

Tutkulu Sosyoloji

"A. Game ve A. Metcalfe Tutkulu Sosyoloji adlı kitaplarında sosyoloji disiplininin ve üniversite düzeninin nasıl işlediğini cüretkar ama sağlam tezler eşliğinde gözler önüne seriyorlar. Üniversitelerde ne tür oyunlar oynandığını, ritüelleri ve ciddiyetiyle korku üreten derslerin, ödevlerin, sınavların, başarı ölçmekten çok hiyerarşiyi pekiştirdiğini, şenlikli bir sosyoloji öğretiminin önündekiengellerin neler olduğunu çarpıcı bir netlikte gösteriyorlar. Onlara göre mevcut öğretim ortamı öğrencileri bedenlerini ve duygularını unutmaya, onları soyut hakikatin doruklarına tırmanmaya çağırır. Ders kitaplarında ise yazarların otoritelerini güçlendiren ve öğrencileri güçsüzleştiren hikayeler anlatılır. Oysa boş bir sayfa olarak olarak görülen öğrencilerin de yazarlar ve öğretmenler kadar kadar hikayeleri vardır ve bu hikayeler gerçekliğin, olmazsa olmaz parçalarıdır. Öğrencinin bedeni, duyguları, aşkı ve nefreti, öğretim ilişkisinini can damarlarından biridir. Şenlikili bir öğrenme ilişkisinde yapılası gereken ise iyazmaktan haz almayı, okumayı bir serüvene dönüştürmeyi, konuşma/dinleme ilişkinie arzı katmayı, dersi oyun oyanr gibi dinleyip şarıkı söyler gibi anlatmayı, öğretim ilişkisine giren bedenler arasındaki erotik heyecanı hissetmeyi... becermektir."
Bu kitap, öğrencilerin ve öğrenci kalmaya yeminli olanların, hayatını gündelik iktidar çekişmeleriyle geçiren "bilim" bekçilerinin asık suratlarına attıkları bir tokat, akademik iktidara bir meydan okumadır.
Hayatına şiir katmak, öğretimi oyuna dönüştürmek, sevişir gibi okuyup, kulaç atar gibi yazmak isteyenlere de bir çağrıdır...Yanksını monoloğun iktidarına atılan tekme sesinde ve kantinde atılan bir kahkahada bulan bir çağrı...
Bu kitap 2010'da okuyacağım 3. satın aldığım ilk kitap...Kitapla alakalı tanıtımı; Zygmunt Bauman'ın "Sosyolojik düşünmek" adlı kitabında görmüştüm. Daha sonra sizin de yukarıda okuduğunuz tanıtımı üzerine almaya karar verdim ve aldım nihayetinde. Beni cezbeden yanı halihazırda sosyolojiye olan ilgim dışında "ömür boyu öğrenci kalmaya yeminli olanlar" tümcesi idi(conetmporary professional student).. Kitap bugün elime geçti ve okumaya başlamadım daha.. Madrid-Galatasary maçının ardından başlayacağım inşallah...Temennim odurki takımımız güzel bir oyun sergiler ve bende rahat rahat okumaya başlarım...

No comments: